Kult Jana Nepomucena |
|
|
Zgodnie z legendą "opromienione jakimś przedziwnym światłem" ciało
świętego wypłynęło nazajutrz po wrzuceniu do rzeki w pobliżu
(zburzonego w XIX wieku) kościoła Świętego Krzyża Większego w
Pradze. Tam zostało tymczasowo pochowane. Jedna z wersji legendy
mówi o znalezieniu ciała po trzech dniach, co ułatwiło cudowne
wyschnięcie Wełtawy, inna informacja głosi, że ciało wyłowiono
dopiero 17 kwietnia, a więc prawie miesiąc po śmieci. Po trzech latach
przeniesiono je na Hradczany, do katedry św. Wita, obok kaplicy
Erharda i Otylii. Kilka miesięcy po zabójstwie, w lecie roku 1393,
roku nastąpiła straszna susza, która spowodowała wyschnięcie koryta
Wełtawy, oraz głód i choroby w całych Czechach. Oczywiście
interpretowano to jako karę za zbrodnię popełnioną na przyszłym
świętym.
Prawie natychmiast po śmierci Jana do Rzymu trafiły skargi wniesione
osobiście do papieża Bonifacego IX przez arcybiskupa Jana z
Jenštejna. Wiemy o tym z katalogu opata kladrubskiego Ladolf z Sagan
(1398), z dokumentu "De longævo schismate" ( lib. VII, c. xix.) oraz
z kroniki krzyżackiej "Chronik des Deutschordens" Jana von Posilge
(1405). Dokumenty te są istotne dla kultu nepomuckiego, ponieważ
potwierdzają użycia przez arcybiskupa określenia "święty męczennik"
w stosunku do Jana N. W biografii Jana z Jenštejna użyto słów "gloriosum
Christi martyrem miraculisque coruscum" - pojawia się pierwsze
przywołanie cudów janowych.
Jan Nepomucen szybko trafił pod strzechy. Jego kult, tolerowany
przez władze kościelne mimo braku formalnej kanonizacji, rozprzestrzeniał się począwszy od roku 1419.
Kult nasilił się po wygranej przez Habsburgów dzięki wstawiennictwu JN
bitwie pod Białą Górą w roku 1620. Już w roku 1643 dom rodzinny Jana
w Pomuku przebudowano na kaplicę. W wieku XVII kult przekroczył
granice Królestwa Czech.
Kontrreformacja znalazła w nim jednego ze swych ulubionych
błogosławionych, a potem świętych. Inny powód patronatu
Jana nad cesarstwem Habsburgów przedstawia rycina Michaela Heinricha Rentza i Johana Daniela de Montenegre, obrazująca dekorację katedry
praskiej w związku z uroczystościami beatyfikacyjnymi Jana
Nepomucena w 1721 r. Na rycinie tej para cesarska klęczy przed
wyniesionym na ołtarze błagając o męskiego potomka. Cesarz Karol VI
Habsburg i jego żona, Elżbieta Krystyna Welf byli gorącymi
propagatorami kultu Jana Nepomucena, zabiegającymi o jego
kanonizację. Kult świętego na dworze cesarskim zdecydowanie podniósł
jego rangę oraz sprawił, że stał się on modny na dworach
europejskich (za: P. Kondraciuk "Roztoczański patron").
Proces beatyfikacyjny rozpoczęto w roku 1675, lecz przerwano po
śmierci jego promotora, dziekana kapituły praskiej Tomasa Pencina
pięć lat później. Zakończono go dopiero 31.IV.1721, podczas
pontyfikatu Innocentego XIII. Prawie natychmiast zaczęto starania o
kanonizację, prośby do Rzymu w tej sprawie słali biskupi, książęta i
królowie, a wśród nich Stanisław August Poniatowski. Kanonizację,
zakończoną 19.III.1729 (Benedykt XIII) uczczono wielkimi
uroczystościami w
Pradze, Hradcu Králové,
Litomierzycach i Wrocławiu. Te praskie rozpoczęły się wieczorem w sobotę
od rozdzwonienia się wszystkich praskich dzwonów. Następnego dnia
odbyła się procesja z relikwiarzem dookoła praskiej (>>) katedry Św. Wita. Na
ulicach wystawiono bramy triumfalne, odbywały się iluminacje. Odbywały się pokazy ogni sztucznych,
na rzece paradowały łodzie z muzykantami, którzy dawali koncerty
koło Mostu Karola. Oparta na tamtych uroczystościach tradycja
corocznych wodnych procesji, po kilkudziesięcioletniej przerwie,
znowu odżyła w Pradze. W
ciągu oktawy odbyło się aż 3200 dziękczynnych mszy świętych w
katedrze. W drukarni Karola Jana Hrábá wydano łaciński żywot
Świętego autorstwa Bartolomeo Antonio Passi, który pierwodruk
miał w Rzymie w pracowni Stamperia del Komarek na Corso in Piazza di
Sciarra (zobacz
w google books >>).
Już w 1683 roku
na tym samym moście Karola, z którego zrzucono księdza Jana, ustawiono
brązową figurę - matkę (ojca?:) wszystkich Nepomuków, jako wotum za
uratowanie z topieli. Kult rozprzestrzenił się na Węgry, Polskę i
Niemcy, a za pośrednictwem jezuitów (wprowadzili patronat Jana nad
spowiedzią, wydawali książki i broszury nepomuckie, w kazaniach
propagowali przykład świętego) i franciszkanów dotarł na
wszystkie kontynenty. W Rzeczpospolitej bernardyni propagowali kult JN
wśród średniej szlachty. Nasz Jan zwany jest czasem "Janem Nowym", w
odróżnieniu od wcześniejszych świętych tego imienia. Zmyliło to już
kilku etnografów.
Do Polski kult JN dotarł jeszcze przed kanonizacją i przed
zaliczeniem do grona błogosławionych. Zyskał potężnych propagatorów,
ale też szybko trawił do prostych ludzi. Ja wspomniano wyżej, wśród
autorów suplik do papieża o szybką kanonizację Jana N. był król
Stanisław August Poniatowski. Liczne wydawnictwa popularyzujące
postać świętego zaczęto publikować w Polsce jeszcze przed
beatyfikacją. Najważniejsze z nich to:
- W roku 1716 (II wydanie w 1734) wydano
w Krakowie dzieło zatytułowane "Forteca Ręką Boską wystawiona, to
jest życie i śmierć, czczenie B. Jana Nepomucena z godzinkami,
litanią i nowenną...".
- Dostępna dziś w bibliotece w Kórniku [sygn.37-III-G3 ;
Estr.XVII,82] wydana w jezuickiej
drukarni przy kolegium w Poznaniu "Historya S. Jana Nepomucena
męczennika, Praskiego Katedralnego kanonika, Osobliwego Patrona,
y Obrońcy Sławy ludzkiey, z Niemieckiego, na Polski Język za
staraniem Pewney Damy Polskiey Przełożona z Pozwoleniem
Zwierzchności Roku 1724" przez Barbarę z Ponińskich Gembicką
(zobacz
skan >>)
- Kolejne pozycje nepomuckie wydane w
Polsce (choć niektóre z nich w języku niemieckim) ukazały się w
Poznaniu w 1721 roku (jako przedruk niemieckiego wydania w
Trzebnicy), w Wilnie 1726 i w Toruniu w 1728.
- Z datą dnia
kanonizacji 19 marca 1729 roku, ukazały się wydawnictwa w Krakowie
("Plausus solennitatis memoriabilis S. Joannis Nepomuceni" -
wydany na okoliczność wprowadzenia obrazu Jana do kościoła św.
Wojciecha okólnik biskupa krakowskiego Konstantego F. Szaniawskiego
zawierający wierszowane teksty w języku łacińskim, cuda związane z
osobą świętego i kończący się wierszem (pieśnią?) do św. Jana
Nepomucena) i Warszawie,
- W 1731 roku w Braniewie (Braunsbergu,
po niemiecku), w 1731 roku w Toruniu, w 1740 we Lwowie i
Częstochowie (przetłumaczona na
język polski przez Stanisława Wincentego
Jabłonowskiego herbu Prus III, urodzonego w 1694 roku, zmarłego 25
września 1754 w Lubartowie, księcia na Ostrogu, Bułszowie, Niżniowie,
Krzywinie, Płużnem, starostę międzyrzeckiego od 1731,
białocerkiewskiego od 1722, a przede wszystkim wojewodę rawskiego od
1735 klasyczna pozycja "Historya zycia, męczenstwa, y cudow S. Iana
Nepomucena Kanonika Pragskiego. Dlá Sákrámentálnego Spowiedźi
Sekretu nie przełamánym státkiem. Dochowanego w rzece Mołdáwie
utopionego. Z pozwoleniem starszych. Ná stárey Prádze, w Drukárni
Karola Iana Hrábá. Drukiem podana. Roku 1729. A teraz z Łáćińskiego
po Polsku przetłumaczona y Na Iásney Gorze Częstochowskiey Roku 1740
wydrukowana"), w 1744, 1745, 1750 w Częstochowie, w 1753 w
Poznaniu, w 1753 we Lwowie, w 1757 w Kaliszu, w 1761 w Berdyczowie i
Łowiczu (odnosząca się do wcześniejszych wydarzeń w Rzymie i w
Łowiczu w 1736 roku - powołania Bractwa św. Jana przy kolegiacie
łowickiej), następnie w 1787 w Dubnie i w 1790 roku w Przemyślu.
- Znanych jest także co najmniej sześć druków ulotnych o treści modlitewnej,
datowanych na XVIII w., spośród których jeden został wydany we
Lwowie. Wydawnictwa te formują swoistą geografię wydawniczą ośrodków
zaangażowanych w propagowanie kultu (W.Warchałowski, Kult i
ikonografia św. Jana Nepomucena w Łowiczu).
Oficjalne zezwolenie na kult Jana N. w
Rzeczypospolitej nadeszło z Rzymu w roku 1723. Ale już w roku 1718
przyszły opat cysterski z Oliwy Franciszek Mikołaj Dyzma Zaleski
herbu Godziemba złożył na grobie świętego w katedrze sv. Vita w
Pradze swe pierwsze wotum - srebrny kielich z pateną. Wymienianie
kolejnych dostojników Kościoła polskiego - prymas Teodor Potocki,
biskup sufragan gnieźnieński Józef Trzciński, kolejny prymas Adama
Komorowski - zaangażowanych w powołanie Bractwa św. Jana Nepomucena
w Łowiczu, a także fundacje obiektów nepomuckich w samej kolegiacie
i określanie ram kultu, który miał zyskać popularność wśród ludu,
dowodzi, że kult ten był wprowadzany świadomie i odgórnie. A w
zamierzeniu prowadzić miał on do uznania Jana N. kolejnym
patronem
Królestwa Polskiego! Nieliczne są wizerunki JN dowodzące tego
faktu, wśród nich wymienić można obraz z Nowych Depułtycz w Ziemi
Chełmskiej woj. ruskiego (>>), gdzie w jednym rzędzie przedstawiono
św. Zygmunta, Jana N.,
św. Wojciecha, św. Kazimierza, św. Stanisława z malutkim Piortowinem,
św. Floriana i św. Wawrzyńca. Dowodzą tego także słowa pieśni zalecanej do
śpiewu na nutę psalmu w kościołach przez owe Najwyższe Czynniki:
Ciebie chwalimy wiekuisty Panie
Który nam cuda czynisz w świętym Janie
Skąd go uznawa jak Czeska Korona
Tak też i nasza Polska za Patrona.
Ciekawe spostrzeżenie, przedstawione na przykładzie
nepomuckiego święta, związku między świętami katolickimi wprowadzanymi przez
Hiszpanów, a starymi pogańskimi świętami Indian Ameryki Południowej (w tym przypadku Majów)
znalazłem w artykule "In Search of the Roots of Ancient American
Civilisation" JASONA JEFFREY'a: "When Spaniards eventually settled - as priests, 'civil servants', or judges
- they became more familiar with Mayan customs, and made some new and
astonishing discoveries. The Maya were still celebrating their age-old
festivals in the same way as they had done for centuries; these were
strangely like the festivals of the Catholic world, and even fell on almost
the same days. The 16th of May, for instance, was for the Maya the day when
the waters were blessed; in Europe it was the day of St. John Nepomucen
(patron saint of Bohemia), saint of the water."
Ciekawy wątek Sprawy Nepomuckiej wyszukał dla nas M.O.: na indeksie ksiąg
zakazanych przez Święte Officium od początku jego istnienia do rozwiązania w
wieku XIX ("Indice de los libros prohibidos por el Santo oficio de la
Inquisicion Espanola", Madryt 1873) znajdują się:
-
"Żywot i cuda św. Jana
Nepomucena" ("Vida y milagros de San Juan Nepomuceno") autorstwa
doktora Fr. Pedro Andresa de Velasco
-
"Żywot i cuda św. Jana
Nepomucena" ("Vida y milagros de San Juan Nepomuceno") autorstwa
doktora D. Gabino Romeliniego
Co to oznacza? Dlaczego żywot
świętego oficjalnie kanonizowanego przez Kościół znalazł się na
indeksie?
Z okazji 200-lecia kanonizacji erygowano w 1929 roku w Rzymie
papieskie Collegium Nepomucenum. W latach 60. XX wieku miało
miejsce spore zamieszane wywołane publikacją krytycznych co do
postaci Jana prac pracami P. de Voogta, pod wpływem których święty
jest czasem pomijany w kalendarzu liturgicznym (od 1967 roku).
Jednak w 1979 roku, na 250-lecie
kanonizacji, papież Jan Paweł II w liście apostolskim (>>) przypomniał
znaczenie postaci świętego i jego kultu dla chrześcijańskiej Europy
oraz Kościoła czeskiego.
Iwona Scheer jest osobą znaną w "kręgach miłośników Nepomuków".
Oprócz źródłowej książeczki "Obrońca przed wylewami rzek" publikowała
w "Spotkaniach z
Zabytkami" (>>) opis swoich poszukiwań wyjaśnienia tajemniczego motywu
występującego na malowidłach i rzeźbach Św. Jana z Nepomuka. Chodzi o
modlitwę przy tajemniczym wizerunku Madonny. Czeski trop zaprowadził
autorkę do Starej Boleslavi, którą ja odwiedziłem w roku 2006. Jest tam kościół Św. Wacława, postawiony
zresztą jako ekspiacja księcia czeskiego Brzetysława za jego najazd
Polski, do którego
pielgrzymował Jan w chwilach zwątpienia - ostatni raz niedługo przed
śmiercią. Historia tego wizerunku Marii
jest ciekawa sama w sobie: Św. Metody dał metalowy obrazek księciu
Wacławowi Przemyślidowi, który miał go w chwili śmierci z ręki brata
Bolesława w 929 roku. Na miejscu śmierci wybudowano kolejno kilka
kościołów umieszczając w nich obrazek. Wacław został świętym patronem
Czech, Bolesław księciem. Ikona wielokrotnie ginęła i była cudownie
odnajdywana. Jeszcze niedawno żywa była tradycja pielgrzymek w Pragi
do Boleslavi, dokładnie szlakiem odbytym przez Jana Nepomucena przed
jego śmiercią. Po tej tradycji został ślad - barokowe przydrożne kapliczki
ustawione wzdłuż całego szlaku.
|
STRONA O
OBRZĘDOWOŚCI >> |
|
Wizerunki Jana N.
Kilka rzeźb, reliefów i malowideł przedstawiających Jana powstało
jeszcze w średniowieczu i renesansie. Punktem zwrotnym było
wystawienie jego figury na Moście Karola w Pradze (1683), lawina
ruszyła po beatyfikacji a przyspieszyła po kanonizacji w roku 1729.
Potem daje się zauważyć kilka fal przyboru, zwykle o zasięgu
lokalnym, ale notujemy również fazy niszczenia Nepomuków, takie jak
akcja Tomasa Masaryka, barbarzyństwo Niemców w okupowanej Polsce
(zwłaszcza w poznańskiem) czy fanatyzm komunistów w połowie Europy. Według Pavla Motejzíka, managera mikroregionu Nepomucko, na całym
świecie jest szacunkowo 66 000 przedstawień Jana Nepomucena (2019, źródło >>).
Nie wiem na czym oparł on te szacunki, ale innych nie znalazłem.
Wizerunki Jana z Nepomuka definiują Europę Środkową: "(...)
przestrzeń kulturową „Środkową Europę” można zobrazować jako obszar,
w którym szerzy się kult Jana Nepomucena. Innymi słowy: środkowa
Europa jest tam, gdzie Jan Nepomucen jest znany, czczony i gdzie
znajdują się obrazy i rzeźby tego świętego" – napisał austriacki
historyk sztuki prof. Aldemar Schiffkorn z Linzu (za: Pietrosul,
"Johannes von Nepomuk – Der Heilige Mitteleuropas").
Dr hab. Izabella a, profesor w Instytucie Rozwoju
Wsi i Rolnictwa PAN UW, przeprowadziła w roku 2003 badania
terenowe dotyczące kultury ludowej w społecznej (pod)świadomości.
Pisze ona: "Postacie świętych, zajmujące niegdyś tak istotne
miejsce w religijności ludowej kojarzą się badanym raczej słabo.
Wyjątkiem jest tu święty Florian (60,3% prawidłowych odpowiedzi),
ale to niewątpliwie efekt jego instytucjonalnego przyporządkowania
nadal energicznie działającym na terenach wiejskich ochotniczym
strażom pożarnym. Z pozostałych postaci tylko św. Błażejowi
(pomagającemu w bólu gardła) udało się przekroczyć 10% (12,5%
badanych właściwie zidentyfikowało jego kompetencje). Następny w
kolejności był św. Jan Nepomucen, opiekun wód (7,7% wskazań),
św. Roch, patron trzód (6,6%), św. Izydor-oracz (5,3%) oraz św.
Apolonia od bólu zębów (3,9%)". A więc niezłe trzecie miejsce! |
|
Cnoty wiązane ze św. Janemm |
|
|
- Nadzieja (Spes)
- Odwaga, Siła (Fortitudo)
- Stałość, Wytrwałość (Constantia)
- Cierpliwość, Umiarkowanie (Temperantia)
- Milczenie (Silentium)
- Sprawiedliwość (Iustitia)
- Czystość, Uczciwość (Prudentia)
- Wiara (Fides Catholica)
- Miłość (Caritas)
- Bojaźń Boża (Timor Domini)
- Pokora, Pobożność (Devotio)
- Mądrość Boża (Sapientia Divina)
zobacz powiązane z tymi cnotami epizody z życia Jana na cokole
warszawskiej figury z ulicy Senatorskiej (>>) |
|
|
|
Św. Jan z Nepomuka jest patronem |
|
|
Ludu i Królestwa Czeskiego,
Królestwa Polskiego,
imperium austriackiego i rodu Habsburgów, armii austriackiej i wielu
rodów arystokratycznych, miasta Pragi i całej diecezji
ratyzbońskiej, Bawarii i miast Monachium i Passawa, chińskiej
diecezji Nankinu, erygowanej w roku 1776 diecezji rożniawskiej na Słowacji,
czeskiego miast Bystřice nad Pernštejnem (kraj: Vysočina), słowackiej miejscowości Hladovka (okres: Tvrdošín), litewskiej Anykščiai,
liguryjskiej Finalborgo, sycylijskiej Stazzo (Acireale), małopolskiej
wsi Cikowice, śląskiego Jastrzębia-Zdroju
i Rybnika-Chwałęcic, Borek na opolszczyźnie, Kijewa Królewskiego w
woj. chełmińskim oraz miasta
Szydłowca. Jego imię noszą, prócz oczywiście miasta Nepomuk (okres: Plzeň), inne
miejscowości koło Č.Budějovic, Příbramu, Jihlavy, Ústí nad Orlicí
oraz Łodzi. Do tego dodać należy miasta San Juan Nepomuceno w Paragwaju
i w Kolumbii.
Powszechnie znany jest fakt patronatu Jana nad
rzekami, potokami, stawami i jeziorami, mniej - nad morzami i wyspami Sycylia i
Sardynia. Ponadto tonących,
przewoźników, flisaków, rybaków, młynarzy, zakonu jezuitów,
pielgrzymów, umierających, dobrej spowiedzi i spowiedników; ponadto opiekuje się dobrą sławą i
honorem chroniąc przed zniesławieniem i pomówieniem, co powodowało, że jego figury
stawiano często w pobliżu gmachów publicznych, np. przy ratuszach i
trybunałach sądowych. Unikalna ilustracja tego patronatu to figura
Jana N. z czeskiej miejscowości Velký Ořechov, gdzie Święty w
postawie stojącej, w szatach kanonika, depcze język personifikacji
pomówienia czy kłamstwa o szpetnej twarzy, wyłupiastych oczach i
skołtunionych włosach. Znalazłem też wzmiankę przypisującą Janowi
ochronę przed gradem (Czechy, Podhale i Orawa), zwłaszcza zagrażającym
winnicom dobroczyńców. Rozciąga się to na ogólny patronat nad
winnicami i winiarzami (vide winnica w miejscowości Višňové w
Czechach >>). Ludowa wiara ma jednak swoje kaprysy i Jan
został przez nią przydzielony do opieki nad wodą, mostami, wodopojami, brodami i
promami. Jako patron chroniący przed powodziami i ratujący tonących
pilnuje mostów, brodów i promów. Od roku 1758 Jan N. jest nawet
patronem hiszpańskiej piechoty morskiej (Infanteria de Marina). Jego kapliczki najczęściej znaleźć można przy przeprawach rzecznych i stawach. Odpowiada
za terminowe opady zgodne z rolniczym kalendarzem, a więc chroni
również, prawem kontrastu, przed suszami, wysychaniem studni i
źródeł. Jest też patronem
podróżujących i długich podróży, zwłaszcza pielgrzymów, i odpowiada za
szczęśliwy powrót - stąd kapliczki na rozstajach i przy drogach oraz
na granicach miejscowości.
Mniej znane są patronaty Jana N. nad rodzącymi matkami, tych, co się
świętokradczo spowiadają ze wstydu, albo w ogóle, kalek, ubogich i
utrapionych, rzeczy zgubionych, kucharzy (Jan uratował kucharza,
który nie dopiekł kapłona i król Wacław chciał go nabić na rożen),
zagrożonych zarazą (powietrzem morowym) - był skutecznym obrońca w
latach 1649 i 1690.
Jan często tworzy parę ze
Św. Florianem
(>>),
patronem ognia i strażaków. Jest to odpowiedź na głęboką potrzebę
ludowej duchowości i kontynuacja takich par bóstw jak choćby
Neptun-Posejdon i Hefajstos. Inną analogiczną postacią mitologiczną
jest Charon. Jan czasem nawet zastępuje Floriana w opiece nad
niebezpieczeństwami ognia.
W książce "Obrońca przed wylewami rzek" J.
Hochleitnera i I. Sheer (1998) znalazłem też porównanie kontekstu śmierci św.
Jana z zamordowaniem księdza Jerzego Popiełuszki. Porównanie to doczekało się
materializacji w postaci postaci Jana N. z twarzą ks. Popiełuszki w
Düsseldorfie (zobacz >>), z roku 1985.
Ciekawe jest porównanie kultu Jana N. z próbami upowszechnienia
postaci kanonika krakowskiego Marcina Baryczki, utopionego 13
grudnia 1349 roku, ponoć z rozkazu Kazimierza Wielkiego (Długosz,
Janko z Czarnkowa). Tłem zdarzenia był zatarg biskupa Bodzanty z
królem o daniny z majątków z sandomierszczyzny. Życiorys niemal
identyczny, ale kult Baryczki zamarł po wieku XVII. Różnicą i
powodem niepowodzenia jest zapewne autorytet króla Kazimierza, w
odróżnieniu od kiepskiej reputacji Wacława.
Z pewnym zaskoczeniem zauważyłem wizerunek Jana N. na wezgłowiu
wielkiego łoża prezentowanym na wystawie nepomuckiej w klasztorze w
Kladrubach. Wyjaśnieniem jest nieznany mi wcześniej patronat JN nad
pożyciem małżeńskim.
Humor czeski objawił się w fakcie nazywania niewielkich serdelków
marynowanych w occie utopencami, w nawiązaniu do legendy JN.
Bardzo ciekawą kwestią jest swoista opieka Jana Nepomucena nad
językiem czeskim. W XIX wieku stał się on patronem češtiny i
wydawano nawet certyfikaty (do zobaczenia na wystawie nepomuckiej w
klasztorze w Kladrubach) zaświadczające, że posiadacz takowego
biegle mówi po czesku i może uczyć religii w tym języku. Zadziałało
tu prawdopodobnie przełożenie patronatu Jana nad Królestwem Czech na
język narodowy, prawie martwy pod nawałą niemczyzny. Najlepsze w tej
historii jest to, że patron był czeskim Niemcem i najprawdopodobniej
nie mówił po czesku.
Kolejny paradoks to fakt, że Jan jest patronem dynastii
Habsburgów i imperium austriackiego, między innymi z racji odniesionego za jego
wstawiennictwem przez Dom Austriacki zwycięstwa pod Białą Górą
(1623) nad
powstańcami czeskimi. Z drugiej strony Czesi uznali Jana N. swym
patronem i opiekunem całych Czech! Cesarzowa Austrii Maria Teresa
wierzyła ponoć, że właśnie Janowi zawdzięcza zachowanie tronu
czeskiego. Tak więc skromny kanonik awansował do rangi obrońcy
cesarskiego porządku w opanowanych przez Habsburgów krajach,
włączając
terytoria zamorskie (>>).
Być może to właśnie jest jednym z powodów, że figury JN tak licznie
rozpleniły się na Śląsku? Mogła to być swoista manifestacja
przywiązania mieszkańców
Śląska (>>) i
Hrabstwa Kłodzkiego (>>) do Domu Austriackiego w
obliczu pruskiej aneksji w roku 1740.
Zgodnie z koncepcjami słowianofilskimi z czasu walk o tron
Rzeczypospolitej tworzonymi w kręgu króla Stanisława Leszczyńskiego,
Jan Nepomucen definiowany był jako patron narodu słowiańskiego
(Polska, Czechy). Świadczy o tym bogate wotum
królowej Katarzyny dla grobu świętego w praskiej katedrze sv. Vita (zobacz dokładny opis >>)
oraz
artykuł źródłowy (>>).
Program ideowy wyrażony w doborze świętych podkreślał bliskość nacji
polskiej i czeskiej - mamy tu więc do czynienia z próbą określenia
Jana Nepomucena jako patrona wspólnoty słowiańskiej, w opozycji do
dławiących jego wolność nacji niemieckich (Saksonia, Prusy,
Austria).
Swego rodzaju antykultem świętojańskim były dokonywane przez
administrację Masaryka próby zniszczenia jak największej liczby
figur i kaplic Jana N. w Czechach oraz likwidacji święta majowego.
Do typowych czeskich paradoksów zaliczyłbym fakt, że wiele
zachowanych z tego pogromu figur stoi na placach i ulicach noszących
dziś nazwę Masarykově náměstí lub Masarykova ulice. Innym ciekawym
zagadnieniem jest konkurencja dla Jana N. jako patrona Czech i
Czechów ze strony Jana Husa, forsowanego oczywiście przez
kalikstynów.
|
|
Sprzeczności i podwójności |
|
STRONA O
OBRZĘDOWOŚCI >> |
Czy jest inny święty godzący tak sprzeczne ze sobą rzeczy:
woda-susza, Słowiańszczyzna-Germania, prześladowcy-prześladowani,
niemczyzna-czeszczyzna, Zofia-Joanna?
Tym przeciwstawnym ideom odpowiada dwutorowość kultu:
- Po pierwsze, był on propagowany przez cesarzy, królów, książąt i
szlachtę oraz duchowieństwo, zwłaszcza zakonne, ze szczególnym
naciskiem na te propagujące kontrreformację. Obrazem tego nurtu są
piękne barokowe figury, bogato zdobione ołtarze, obrazy
Apoteozy.
- Po drugie, Jan trafił pod strzechy i do serc wiejskich gospodarzy,
którzy stawiali mu figury na rozstajach, nad stawem lub na placu
przed gospodą. Taki jest rodowód ludowych drewnianych świątków
zdobiących wsie Polski, Litwy, Słowacji.
Dwie królowe, Zofia czy Joanna?
- Na skutek pomyłki kopisty śmierć Jana czasem wyznaczano na
rok 1383, co miał konsekwencje dla jego życiorysu. Pierwsza żona
Wacława IV, Joanna Bawarska, zmarła w roku 1386. Jeśli przyjąć
rok 1383 jako rok męczeństwa, to królową, którą legenda
przypisuje Janowi jako jego penitentkę musiałaby być Joanna.
- Po skorygowaniu tej daty na rok 1393 postawić należy na
Zofię Bawarską (1376-1425), drugą żonę, i wtedy kalendarium
zaczyna się jakoś spinać. Co prawda nie do końca, bo legenda
uparcie mówi o królowej, a Zofię koronowano dopiero w roku 1400,
ale nie czepiajmy się szczegółów.
|
|
Relikwie Jana N. |
|
|
Relikwie Św. Jana Nepomucena rozeszły się po świecie. Zapewne jakaś
ich cząstka jest w Chinach, skoro tamtejsza diecezja ma Jana N. za
patrona. Inne miejsca szczycące się relikwiami, o których informacje
zdobyłem z różnych źródeł, wymieniam poniżej. Jest ich sporo - tak
dużo, że Teatr Ósmego Dnia w swym spektaklu "Piołun" pokazuje
prześmiewczo handel szczątkami św. Nepomucena.
Od końca kwietnia 2018 w rodzinnym mieście Jana
N. - Nepomuku - w muzeum jego imienia (Svatojánské muzeum) będzie można oglądać replikę
czaszki świętego, razem z zachowanym szczątkiem tkanki mózgowej. Z
inicjatywy dyrektora muzeum wykonał ją w technologii druku 3D-FDM (Fused
Deposition Modeling) doktorant Wydziału Elektrycznego Uniwersytetu
Zachodnioczeskiego (UWB) w Pilźnie, Karol Slobodník. Pomysł
zaakceptował proboszcz kościoła w Celadne, gdzie znajdzie się inne
replika czaszki. Technika polega na stopniowym osadzaniu
cienkich warstw stopionego tworzywa sztucznego, z którego powstaje
powstały obiekt. Materiałem użytym jest polimer PLA (kwas
polimlekowy na bazie skrobi kukurydzianej). W przyszłości planowane
jest odtworzenie twarzy Jana.
- Grób znajdujący się pod posadzką
praskiej (>>) katedry Św. Wita przyciągał tłumy.
Nie został zniszczony, tak jak duża część wyposażenia katedry, przez
husytów w roku 1420.
Wystrzegano się nadepnięcia na kamień grobowy umieszczony w
posadzce - przynosiło to zawstydzenie lub upokorzenie jeszcze tego
samego dnia. Dlatego grób otoczono żelazną kratą. W latach 30.
XVIII wieku
zdecydowano o zamianie skromnej drewnianej trumny Świętego na okazałe
srebrne mauzoleum. W 1733 roku zlecono wykonanie projektu Austriakowi
Janowi Fischerowi von Erlach, model wykonał Antonio Corradini, a
wykonaniem sarkofagu zajął się wiedeński złotnik - Josef Würth. W
1736 roku ukończono nepomuckie mauzoleum, do wykonania którego użyto
prawie półtorej tony srebra. Znane są liczne doniesienia o cudach
otaczających grób świętego. I tak na przykład w roku 1588 X.
Radziwiłł chciał sprawdzić legendę o klątwie na tych, którzy nie
uszanowali grobu Jana i szturchnął go nogą. Dopadł go nagły strach i
uciekł z kościoła do karety, ta jednak nie chciała ruszyć, bo konie
nie chciały postąpić ani kroku. Dosiadł konia, ale ten nie chciał
nawet ruszyć. Musiał pieszo iść do swej gospody. Innym razem młody
ksiądz Wojciech Chanowski, Czech, również kopnął kamień nagrobny, i
po drodze do domu dwukrotnie wpadał do kałuży pokrytej śniegiem, na
pośmiewisko przechodniom. Innemu bluźniercy syn umarł a jego zabili
bo oszalał i z gołą szpadą biegał po Litomierzycach. Gdy w 1618
protestanci dostali do dyspozycji pół katedry, przegrodzili ją
deskami i próbowali usunąć grób JN. Gdy tylko zaczęli wyłamywać
kratę kilku padło trupem, a reszta uciekła.
- Relikwia Języka przechowywana jest w barokowym relikwiarzu w
praskiej (>>) katedrze Św. Wita,
który prezentowany jest wiernym podczas uroczystej procesji w
wigilię dnia św. Jana oraz w samej katedrze dzień później, 16 maja.
Wykonany on został w roku 1726 w jednym z warsztatów Wiednia,
z wykorzystaniem starszego kryształowego naczynia, w którym
przechowywano relikwię między 1721 a 1726 rokiem.
|
|
|
|
Český Krumlov (Krumau) |
kraj: Jihočeský,
Czechy >> |
okres: Český Krumlov |
ul. Kostelní 156 |
|
|
Jest tu kościół św. Wita, a w nim kaplica
Jana Nepomucena wybudowana w latach 1724-1726 (zobacz
wyżej). Ołtarz w kaplicy,
wykonany w 1725 roku, zawiera w srebrnym relikwiarzu ułomki kości Jana.
Sprowadził je tutaj w XIX wieku kardynał Fryderyk Schwarzenberg. Jego
rodzina przyjęła Jana za swego patrona (byli członkowie rodu jego
imienia) i urządzili sobie mauzoleum w tej właśnie kaplicy |
|
|
|
¿ Plasy (Plass) |
kraj: Plzeňský,,
Czechy >> |
okres: Plzeň-sever |
|
|
|
Po wielkim, trwającym tydzień pożarze
klasztoru w lecie 1894 roku w zgliszczach odnaleziono
niezniszczone pudełeczko-relikwiarz z palcem Jana N. i
popiołem z jego praskiego grobu. Nie wiem, czy obiekt ten
dalej znajduje się w klasztorze (uwaga: zweryfikować) |
|
|
|
|
- Olomouc (Ołomuniec, okres i kraj: Olomouc,
):
w katedrze Św. Wacława (Katedrála svatého Václava, Dóm svatého Václava,
metropolitní katedrála svatého Václava), w krypcie, która znajduje się
bezpośrednio pod prezbiterium, umiejscowiony jest XVIII-to wieczny
relikwiarz Św. Jana Nepomucena. Relikwiarz wykonany z czarnego drewna
posiada jubilerskie zdobienia ze srebra, masy perłowej i drogich
kamieni. W centralnej części, na tle purpurowego płótna złoty, owalny
medalion, wewnątrz którego fragment kości Św. Jana Nepomucena, nad i pod
którą częściowo zasłonięty napis: "S. Jo.. / Nepo." Stan
relikwiarza bardzo dobry. Jest przystępny, za sznurem, na
wyciągnięcie ręki.
- Olomouc (Ołomuniec, okres i kraj: Olomouc,
,
Czechy >>): w Muzeum Archidiecezjalnym, w
kaplicy Św. Jana Chrzciciela znajduje się
relikwiarz Św. Jana
Nepomucena (w gablocie nr 103). Pierwotnie była to monstrancja
wykonana w drugim ćwierćwieczu XVI-go stulecia, modyfikacja
nastąpiła w XVIII-XIX wieku. Relikwie widzimy w centralnym miejscu
monstrancji, tam gdzie kiedyś umieszczano Hostię Świętą, w owalnym
polu i podpisane na skrawku papieru: "S-Jo: Nepomuc."
- Malé Svatoňovice (okres: Trutnov, kraj: Hradec Králové,
,
Czechy >>):
rzeźba Panny Marii Siedmiu Radości (svatonovickiej) pochodzi od
ludowego rzeźbiarza, chromego (kulawego) chłopa Jana Karáska z
niedalekiego Odolova, który ją wyrzeźbił w roku 1715. Oryginalna
polichromia upickiego malarza Václava Nývlta została zmodernizowana
w połowie XX wieku. Pierwotnie została umieszczona 27.10.1715 roku w
drewnianej skrzynce zawieszonej na czereśni - stąd nazwa "Panna
Maria na czereśni". Po konsekracji kościoła w 1734 roku przeniesiona
na ołtarz w kościele. Na frontowej ścianie podstawy , na której
umieszczona rzeźba, w owalnym metalowym puzderku relikwie Św. Jana
Nepomucena (na karteczce wewnątrz napis Johanes Nep.), które daje
się do ucałowania pątnikom w czasie uroczystości. Stan dobry (nad: J.B. z Kłodzka)
|
|
|
|
Băiţa (Boica, Pernseifen) |
Rumunia (>>) |
prowincja: Siedmiogród/Ardeal/Erdely |
judeţul: Hunedoara |
|
|
Jest tu kościół filialny pw. św. Jana Nepomucena z
roku 1798, który był ośrodkiem kultu nepomuckiego. Przechowywane są tu
relikwie Jana N. (nad: Pietrosul) |
|
|
|
Gârnic (Gerník, Weizenried) |
Rumunia (>>) |
prowincja: Banat |
judeţul: Caraş-Severin |
|
|
|
W kościele pod wezwaniem Jana N. w tej czeskiej wsi w
Rumunii jest relikwiarz św. Jana Nepomucena w kształcie krzyża (nad: Pietrosul) |
|
|
Borşa (Kolozsborsa) |
Rumunia (>>) |
prowincja: Siedmiogród/Ardeal/Erdely |
judeţul: Cluj |
comună: Borşa |
DJ 109 |
|
|
We współczesnym parafialnym kościele grekokatolickim pod wezwaniem
Podwyższenia Krzyża Świętego przechowywane są relikwie Jana N.
Znajdują się tu od roku 2013, a zostały sprowadzone razem z relikwiami
Krzyża Świętego na dziesiątą rocznicę powstania kościoła (nad: Pietrosul) |
|
|
|
Biebergemünd |
Niemcy (>>) |
land: Hesja |
rejencja: Darmstadt |
pow: Main-Kinzig-Kreis |
Kasselbachstrasse |
|
|
W kościele parafialnym pod wezwaniem Jana N. (zobacz
wyżej) znajduje się barokowy relikwiarz, w którym umieszczono pozyskane
z Rzymu w roku 1978 relikwie Jana N. (nad: M.O.) |
|
|
|
|
- Relikwiarz Jana Nepomucena znajduje się w
wiedeńskim (>>) pałacu
Hofburg. Ma formę popiersia, w oszklonym owalnym okienku widać
fragment kości.
- W katedrze św. Marcina w Spišskiej Kapitule (Spiska
Kapituła, okres Levoča, kraj Prešov,
Słowacki Spisz >>)
znajduje się krzyż z relikwiami Jana N.
- Belgia (>>): w
katalogu Królewskiego Instytutu Spuścizny Sztuki Narodowej jest też co
najmniej sześć relikwiarzy nepomuckich (Brugia, Sint-Niklaas,
Antwerpia x 2, Veurne, Kortrijk), stąd wniosek że były/są tu relikwie Janowe. Nie wiem czy
relikwie były również w filakterium. Ten tajemniczy przedmiot
stanowi dla mnie zagadkę - jaka była jego funkcja liturgiczna? (przykłady: Veurne, Kortrijk).
- Król Polski Stanisław Leszczyński był zarażony wirusem
nepomuckim, to samo powiedzieć można o jego żonie, królowej polskiej
Katarzyny z Opalińskich (1680-1747). Mówił o Janie jako o swym
niebieskim bracie stryjecznym, nawiązując do rodzinnej legendy o
pochodzeniu rodu z Czech. Z okazji kanonizacji wygnany monarcha
zdobył z niemałym trudem relikwie Janowe
i ofiarował je katedrze w Blois we Francji (>>). Zgodnie z koncepcjami
słowianofilskimi z czasu walk o tron Rzeczypospolitej Jan Nepomucen
definiowany był jako patron narodu słowiańskiego (Polska, Czechy), w
opozycji do dławiących jego wolność nacji niemieckich (Saksonia, Prusy,
Austria). Świadczy o tym bogate wotum królowej Katarzyny dla grobu świętego w praskiej
katedrze sv. Vita (zobacz dokładny opis >>)
oraz
artykuł źródłowy (>>).
Wirus ten przeszedł na ich córkę Marię, królową francuską od roku
1725 - wprowadziła ona kult św. Jana do Wersalu, fundując tam jego
ołtarz.
- Avignon (Awinion, Avinhon,
Provence-Alpes-Côte d'Azur,
,
Francja >>):
w skarbcu katedry Notre Dame des Doms znajduje się metalowa złocona
figurka Jana N. ustawiona na kamiennej podstawie z wolutowanymi nóżkami
i wygrawerowanym imieniem świętego.
W podpisie jest jednak błąd, bo brzmi on: "S.IOANNES NEOPVM MA..."
To wskazuje, że figurka nie jest importem z krajów habsburskich, gdzie
taki błąd w rzeźbie tej klasy przedstawiającej patrona imperium byłby
nie do pomyślenia. Jan ma pozę wskazującą, że w pustych dziś rękach umieszczony był kiedyś
krzyż, i na niego skierowane było spojrzenie świętego. Nieco dziwacznie
przedstawiono mozzettę - nie ma rozcięcia z przodu, a tylko trzy
zapinane na guziki patki, i Jan miałby pewnie
problemy z jej zakładaniem i zdejmowaniem. Biret jest dosyć wysoki i
sprawia wrażenie miękkiego. Jednak najciekawszy jest medalion zawieszona
na szyi figury - znajdują się w nim relikwie Jana N.
|
|
|
|
¿ Wenecja |
sestiere San Polo |
prov. Veneto,
Włochy >> |
Campo San Polo |
|
|
W kościele San Polo znajduje się
kaplica Jana N., w której ołtarzu wisi zamówiony przez króla Polski
Augusta III Sasa obraz JN. Ponoć August III podarował kościołowi (San
Polo) relikwie świętego!
Być może to było powodem umieszczenia przy kościele osobnej kaplicy JN,
i w konsekwencji wyposażenia jej w obraz. Niestety nie wiem, czy relikwie są nadal w kościele,
ani czy istnieje
związany z nimi relikwiarz. Jest to historia o tyle ciekawa, że z kultem JN kojarzony
jest raczej przeciwnik Sasów, król Stanisław Leszczyński, a tu taka niespodzianka. Do lat pięćdziesiątych XX wieku w dniu
Świętego przy tym kościele odbywały się uroczystości nepomuckie (źródło to włoskojęzyczna Wikipedia, która jednak
opatruje tę informację określeniem "sembra". uwaga:
sprawdzić w źródłach i na miejscu) |
|
|
Do Polski
relikwie św. Jana sprowadzono co najmniej w
latach 20. wieku XVIII, choć kilka fundacji mogło mieć miejsce
już początkach tego stulecia. Najwięcej obiektów to lata 40. i 50. a
kilka z nich to fundacje habsburskie, członków polskiej rodziny
królewskiej - zapewne z racji patronatu Jana N. nad tym rodem |
|
|
-
Bystrzyca Kłodzka |
powiat: Kłodzko |
gm: Bystrzyca Kłodzka |
Góra Floriańska |
|
|
Na
Górze Floriańskiej zwanej też Parkową nad miastem znajduje się
barokowa kaplica św. Floriana z 1703 roku, gdzie do pożaru w roku
1823 znajdowały się relikwie
św. Jana Nepomucena ofiarowane przez królową Polski Marię
Józefę Habsburżankę (1699-1757), żonę Augusta III Sasa w 1740 i 1757 roku
|
|
|
|
-/¿
Warszawa-Śródmieście |
pow. Warszawa |
gm. Warszawa |
ul. Miodowa |
|
|
-/¿ Jan
Kapucyński - relikwie |
|
Na ulicy Miodowej jest, znany wszystkim
warszawiakom z powodu ruchomej szopki bożonarodzeniowej,
barokowy kościół kapucynów p.w. Przemienienia Pańskiego, fundowany przez
Jana II Sobieskiego, a projektowany przez Tylmana z Gameren. Były tu niegdyś
relikwie Jana N., co wiemy z
książki Juljana Bartoszewicza "Kościoły warszawskie
rzymsko-katolickie opisane pod względem historycznym" wydanej w
roku 1855 w drukarni S. Orgelbranda. Czytamy tam, że "odbyło się w tutejszym
kościele pierwsze takie święto Jana Nepomucena z wystawieniem relikwij,
które kościołowi podarowała królewna Maryja Anna; był to wielki odpust w
stolicy i uprzywilejowany przez stolicę apostolską i działami uczczony,
największe znakomitości rzeczypospolilej i nowe zgromadzenie kanoniczek
znajdowały się na nim, tylko króla jednego nie było, bo w Saksonii bawił (23
maja 1745 r.)". Nie znamy ani formy relikwiarza - można się tylko
domyślać, że był okazały, skoro był darem królewny Anny Marii (1728-97),
córki Augusta III Sasa i Marii Józefy Habsburżanki (która sama ofiarowała
relikwie JN Bystrzycy Kłodzkiej, zobacz wyżej), późniejszej żony
elektora Bawarii Maksymiliana III Józefa Wittelsbacha. Nic nie wiadomo o
dalszych losach tego obiektu |
|
|
|
-/¿
Warszawa-Śródmieście |
pow. Warszawa |
gm. Warszawa |
ul. Senatorska 31 |
|
|
-/¿ Jan Reformacki - relikwie |
|
Na ulicy Senatorskiej wznosi się kościół pod wezwaniem św. Antoniego z Padwy,
wybudowany dla franciszkanów-reformatów z fundacji króla Zygmunta III Wazy
jako wotum za zwycięstwo pod Smoleńskiem. Jest to pierwszy barokowy kościół
w Warszawie. Od końca XVIII wieku były tu niegdyś relikwie Jana N., co wiemy z
książki Juljana Bartoszewicza "Kościoły warszawskie
rzymsko-katolickie opisane pod względem historycznym" wydanej w
roku 1855 w drukarni S. Orgelbranda. Czytamy tam, że "Pamiętne jest także
późniejsze nabożeństwo wprowadzenia do kościoła relikwij ś-go Jana
Nepomucena (1799 r.). Albertrandi officyjał wydał na to pozwolenie (10
maja), wprowadził je zaś później w kilka dni ksiądz Christ rejens
seminaryjum ś-go Jana. Syndykiem klasztoru i kościoła był podówczas
kasztelan zakroczymski Prażmowski". Nic nie wiadomo o dalszych losach tego
obiektu |
|
|
|
|
- W kolegiacie
łowickiej
(>>) przechowuje się podarowane przez biskupa krakowskiego
Kajetana Sołtyka cząstki relikwii świętego. Aktem wydanym w
Warszawie 24 marca 1759 roku potwierdził on jednocześnie
prawdziwość relikwii, które przekazał w srebrnym relikwiarzu w
formie monstrancji
- W tym samym roku 1740 opactwo cystersów w
Oliwie
(Pomorze >>) pozyskało relikwie JN. Aby je uhonorować podjęto
przebudowę kaplicy Chrzcielnej z połowy wieku XVII, dawniej
poświęconej Pięciu Ranom, śś. Filipowi Apostołowi i Janowi
Ewangeliście, a prace powierzono Ignacemu Mullerowi. Kaplica w
nowej, rokokowej postaci oczywiście otrzymała wezwanie Jana
Nepomucena. Opiekowało się nią tutejsze Bractwo Nepomuckie
(zobacz niżej >>).
- Relikwie Jana były też (lub są) w
Henrykowie (Dolny Śląsk
(>>), pow. Ząbkowice, gm. Ziębice): K.
Kalinowski w książce "Rzeźba barokowa na Śląsku" pisze:
"Na specjalną uwagę zasługuje
przedstawienie w kościele klasztornym w Henrykowie. Nie jest to
właściwie retabulum ołtarzowe, lecz rodzaj konfesji związanej z
relikwiami św. Jana Nepomucena, umieszczonej ponad drzwiami do
kaplicy Loretańskiej."
- -
Powidzko (gm. Żmigród, pow. Trzebnica,
Dolny Śląsk
(>>): doniesienia o przechowywaniu tu w ołtarzu JN w kościele św. Jana Chrzciciela, relikwiarza
Jana N. w formie krzyża (mosiądz srebrzony, z
wieku XVIII, z relikwiami Świętego) zostały zanegowane przez
tutejszego proboszcza indagowanego przez S.Zobniowa
-
Wojciechów (gm. Lubomierz, pow. Lwówek Śląski,
Dolny Śląsk
(>>),
): w
kościele św. Bartłomieja, koło ołtarza z obrazem Jana N.,
jest też barokowy złocony relikwiarz z widocznymi za szybką
relikwiami opisanymi na wstążkach. Żaden z widocznych napisów nie
zawiera imienia Jana N. (może takowe jest na odwrociu?), lecz w
centralnym miejscu umieszczono przypominającą kameę płaskorzeźbę z
wizerunkiem Jana N. (uwaga: należy upewnić się co do zawartości
relikwiarza) (nad: JJK)
- Inne relikwie znalazły się w
poznańskim kościele farnym ofiarowane w
roku 1737 przez podkomorzego poznańskiego Franciszka z Bnina
Radzewskiego z żoną Zofią z Czarnkowskich dla założonego 5 lat
wcześniej Bractwa. Dziś relikwiarz
rezyduje w Muzeum Archidiecezjalnym przy ul. Lubrańskiego 1
-
Sieraków (gm. Sieraków, pow. Międzychód,
Wielkopolska
>>): w dawnym kościele parafialnym, który spłonął w 1817 r., przechowywano relikwiarz w formie krzyża z relikwiami Świętego JN - wymienia go jedna z XIX-wiecznych specyfikacji. Być może za ich sprowadzeniem do Sierakowa stał także (jak w przypadku poznańskiej fary) Franciszek Radzewski, spowinowacony z rodem Opalińskich, stronnik króla Stanisława Leszczyńskiego (patrz wyżej). Tenże Radzewski pod koniec życia rezydował w Sierakowie, w 1648 wraz z żoną wystawił u bernardynów nagrobek Janowi Karolowi i Zofii Opalińskim - żona Radzewskiego była bowiem bratanicą tejże (obie - Zofie z Czarnkowskich). Od roku 1746 był w Sierakowie obchodzony odpust nepomucki
-
Gniezno (gm. i pow. Gniezno,
,
Wielkopolska, woj. gnieźnieńskie): w Muzeum Archidiecezjalnym
znajduje się rokokowy relikwiarz z relikwiami Naszego Ulubionego
Świętego, z połowy XVIII wieku, ze srebra renesansowego,
cyzelowanego i częściowo złoconego (nad: JJK)
- W kościele w
Lipie
(gm. Ruda Maleniecka, pow. Końskie /
Końskie,
woj. sandomierskie
>>) są relikwie naszego Świętego (wraz z relikwiami drzewa
Krzyża Świętego, śśw. Tekli, Adama, Klemensa, Simpolicjusza,
Maksyma) zdobyte w Rzymie w roku 1778 przez tutejszego dziedzica
Jakuba Borkowskiego. Ufundował on dwa relikwiarze w kształcie
monstrancji, które znajdują się koło tabernakulum. Niestety, kościelny nie potwierdza, aby te obiekty znajdowały się dziś w
wyposażeniu kościoła. Ponadto jest też nieprecyzyjna informacja o relikwiach JN, które jakoby były w Końskich. Nie wiadomo, czy są tu jeszcze. Ponieważ z kolei pewna informacja o istnieniu w Lipie (zobacz poniżej) dwóch relikwiarzy z relikwiami JN
spotkała się ze zdecydowanym odporem kościelnego, to jest pewne
prawdopodobieństwo, że chodzi o te same obiekty i w jakimś
nieznanym momencie zostały one translokowane z Lipy do Końskich.
Działało też Bractwo Św. Jana Nepomucena, które z okazji jego
wprowadzenia do świątyni 10 sierpnia 1785 roku ofiarowało
barokowy pacyfikał, czyli relikwiarz w kształcie krzyża
-
Gnojno (gm. Gnojno, pow. Busko,
,
woj. sandomierskie
>>):
w kościele św. Jana Chrzciciela przechowuje się relikwiarz śś.
Tekli i Jana Nepomucena, srebrny, rokokowy
-
W kaplicy przy
krakowskim (>>)
kościele św. Wojciecha z 1729 r. zachował się pochodzący z
pierwszej połowy XVIII w. relikwiarz św. Jana Nepomucena w
kształcie herbu miasta, co tłumaczy się faktem, że ofiarowali go
członkowie rady miejskiej
- W kościele w
Tczycy (gm. Charsznica, pow. Miechów,
,
krakowskie >>):
pleban tutejszy, ksiądz Jan Krzeczyk, ufundował własnym kosztem
ołtarz św. Jana Nepomucena w roku 1725, a więc jeszcze przed
kanonizacją, płacąc za materiały 166 zł. W ołtarzu tym, w niszy,
stoi figura Jana N. Do ołtarza fundator sprowadził relikwie św.
Jana za pozwoleniem papieża Innocentego XI. Założył też Bractwo
św. Jana Nepomucena (zobacz niżej)
-
Przeginia (gm. Jerzmanowice-Przeginia, pow. Kraków,
krakowskie >>):
jest tutaj kościół pod wezwaniem Najświętszego Zbawiciela i św.
Jana Nepomucena. A w nim, co najmniej od roku 1848 znajdują się
relikwie św. Jana Nepomucena, które wystawiane są publicznie w
dniu odpustu. Jest tu też Bractwo św. Jana Nepomucena (zobacz
niżej)
- Bochnia (gm.
i pow. Bochnia,
krakowskie >>): są tu relikwie św. Jana Nepomucena sprowadzone do
kościoła dominikanów, który stał na miejscu dzisiejszego Sądu
Rejonowego. Relikwie Jana N.
przeniesiono z likwidowanego kościoła dominikanów do kościoła św. Mikołaja w
uroczystej procesji dnia 15 maja 1773 roku. Na środku kościoła ustawiono
ołtarz a między nim a ołtarzem głównym zbudowano 5 bram udekorowanych
atrybutami świętego. Brzmiała muzyka symfoniczna i strzelano z moździerzy.
Inne relikwie Jana przywiózł do Bochni biskup František Lobkowicz,
ordynariusz Diecezji Ostrowsko-Opawskiej pochodzący ze starego
czeskiego rodu w 1993 roku, w dniu poświęcenia nowego kościoła
-
Szalowa
(gm. Łużna, pow. Gorlice,
,
krakowskie >>): Franciszek
Kotula ("Po Pogórzu Rzeszowskim błądząc", Kraków 1974) pisał o
obrzędzie odprawianym w Szalowej koło Gorlic "W
uroczystości św. Jana Nepomucena (16 maja) po mszy odprawianej przy
tym ołtarzu, po pocałowaniu relikwii świętego, przy śpiewie »Witaj,
Janie z Bolesława«, co nie jest przewidziane w żadnym rytuale
liturgicznym, relikwiarz św. Jana zanurza się nieco w wodzie, którą
ludzie rozbierają do celów leczniczych i przeciw nadchodzącym burzom
(...) ". Z tego wynika, że była tu relikwie Jana N. w
osobnym relikwiarzu
- W kościele NMP w miejscowości
Szałsza (gm.
Zbrosławice, pow. Tarnowskie Góry,
X.Opolskie >>)
znajduje się XVIII-wieczny ołtarz Jana Nepomucena, a w nim prócz
obrazu nepomuckiego jest relikwiarz Jana N. z datą 1769
-
Rybnik-Chwalęcice (gm. i pow. Rybnik,
): we wsi Chwałęcice, dziś części
Rybnika, stoi kościół pw. Jana Nepomucena i św. Barbary. Kościół ten
posiada zamknięte w promienistym relikwiarzu relikwie Jana N., które
obnoszone są w trakcie procesji.
"Skąd w kościele w Chwałęcicach wzięła się cząstka kości świętego
Jana Nepomucena? Kult świętego Jana Nepomucena był na Śląsku bardzo rozpowszechniony.
Figury świętego, chroniącego przed powodzią i suszą, patrona
spowiedzi i mostów znajdziemy we wszystkich miastach regionu. W
centrum Rybnika są nawet dwie. Jedna, z XVIII wieku, bardzo cenna,
ale zaniedbana stoi na placu przed kościołem pw. Matki Boskiej
Bolesnej, a druga zdobi fontannę na rynku. Nieco dalej od centrum,
bo w Chwałęcicach, znajduje się natomiast stuletnia kaplica tego
świętego. Była w niej i figura, ale została przeniesiona do
pobliskiego kościoła pw. właśnie św. Jana Nepomucena. Znalazła
miejsce tuż obok ołtarza, a poniżej rzeźby znajduje się relikwiarz
świętego wbudowany w złotą monstrancję. Pytanie, skąd w Chwałęcicach
wzięły się relikwie Nepomucena, który zmarł męczeńską śmiercią w
Pradze w 1393 roku. Okazuje się, że trafiły tu za sprawą księdza Henryka Kołodzieja,
emerytowanego proboszcza parafii pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w
Ochojcu, który w 2009 roku przekazał je chwałęcickiemu
duszpasterzowi księdzu Grzegorzowi Jagiełowi. 'Jak sięgam pamięcią,
mówiło się, że u moich krewnych są relikwie. Dwa lata temu moja
ciotka i chrzestna Joanna Zyber, która miała już wtedy 84 lata,
przekazała mi ten klejnot z nadzieją, że jako duchowny zrobię z
niego dobry użytek. Jak wyglądał niegdyś relikwiarz, nie wiemy, bo
pozostało z niego jedynie oczko kryjące relikwię. Przednia część
jest udekorowana kamieniami szlachetnymi i posiada szybkę z napisem
święty Jan Nepomucen po łacinie. W środku jest cząstka kości. Całość
jest hermetycznie zamknięta i zalakowana pieczęcią z herbem
biskupim', relacjonuje ksiądz Kołodziej. Ksiądz Grzegorz Jagieł zlecił wykonanie ozdobnego relikwiarza i
obecnie relikwie są wbudowane w dawną monstrancję. Uroczyście
wniesiono je do kościoła w 2010 roku. Od tej pory są wystawiane na
widok publiczny w niedziele i święta. 'Choć autentyczności relikwii
nie można podważyć, bo jest zalakowana i potwierdzona wyraźną
pieczęcią ordynariusza diecezji, to jednak tajemnicą pozostaje, jak
nazywał się ów biskup. Chcielibyśmy dotrzeć do prawdy i umiejscowić
w czasie powstanie tej relikwii. Pewne wskazówki mamy. Otóż frędzle na pieczęci są w środku herbu, co
było charakterystyczne przed XIX stuleciem, bo potem umieszczano je
na zewnątrz. Niestety nie mamy dostępu do wykazów biskupów z tamtych
wieków ' mówi ksiądz Jagieł. Zważywszy, że kult Nepomucena był popularny szczególnie na Śląsku, a
święty pochodził z Czech, to śladów należałoby szukać we Wrocławiu,
Ołomuńcu lub w Pradze. Jan Nepomucen został pochowany w katedrze św.
Wita na praskich Hradczanach. Niegdyś często otwierano groby
świętych i pobierano relikwie dla nowych kościołów pod ich
wezwaniami czy dla możnych rodów. 'Księża zwrócili się do mnie o
pomoc w odczytaniu pieczęci, ale nie mamy niestety narzędzi, które
by na to pozwalały. Sądzę, że powinien się tym zająć znawca
heraldyki. Można też szukać wskazówek u źródeł, czyli w Czechach'
mówi doktor Bogdan Kloch, dyrektor muzeum w Rybniku. Tajemnicza pieczęć na relikwiarzu 'Moim pragnieniem byłoby odnowienie kultu świętego Jana Nepomucena,
tak niegdyś popularnego na Śląsku, a z czasem mogłoby w naszej
parafii powstać jego sanktuarium. Dlatego poczynimy starania, aby
określić wiek relikwii i dotrzeć do nazwiska biskupa. W tym celu
najpierw roześlemy do biskupstw we wspomnianych miastach maile ze
zdjęciem relikwii i z prośbą o jej datowanie, a jeśli zajdzie
potrzeba, na miejscu przejrzymy odpowiednie archiwa' zaznacza ksiądz
Grzegorz Jagieł. Nieco więcej światła na pochodzenie relikwii
mogłyby rzucić okoliczności, w jakich trafiła ona do rodziny Marty i
Eulogiusza Kiera, rodziców Joanny Zyber. Niestety młodszemu
pokoleniu nie przekazano tych informacji, więc na zawsze pozostaną
one tajemnicą. Niemniej można przypuszczać, że relikwia była w
posiadaniu tej rodziny przez ponad sto lat. Trzeba wziąć też pod uwagę to, że, jak mówi ksiądz Henryk Kołodziej,
rodzina jego ciotki i zarazem matki chrzestnej należała do bardzo
religijnych. Było w niej wielu księży, misjonarzy, sióstr zakonnych,
a nawet błogosławiony ojciec Ludwik Mzyk, werbista. Warto też
nadmienić, że bratem Joanny Zyber był ksiądz Rudolf Kiera, zmarły
proboszcz w Bełku. Być może właśnie tą drogą, czyli poprzez
kościelne kontakty, ktoś uzyskał relikwię i przekazał rodzinie"
( Andrzej Derwisz, "Tropem relikwii Nepomuka", Nowiny.Rybnik.pl,
2012/23 (2863))
-
Głogówek (gm. Głogówek, pow. Prudnik,
X. Opolskie >>):
w kościele parafialnym św. Bartłomieja, w ołtarzu bocznym pod
rokokowym baldachimem umieszczono relikwiarz Jana N., drewniany w
kształcie trumienki. Są tam więc, lub były, relikwie JN. Warto
dodać, że kult Jana N. musiał być w Głogówku wyjątkowo silny,
skoro doliczyłem się tam aż sześć jego wizerunków
- - Znaleziona w źródłach informacja, jakoby w
Toruniu
(chełmińskie >>), w kościele śśw. Janów, skrajna
południowo-wschodnia kaplica nosiła imię Jana Nepomucena, okazała
się nieprawdziwa. Jest to bowiem kaplica Krzyża Świętego i nic nie
wskazuje na to, aby kiedykolwiek zmieniała wezwanie. Jedyna kwestia,
nad którą trzeba się będzie pochylić, to zbadanie, czy w ołtarzu tym
nie ma przypadkiem relikwii JN, tak jak ma to miejsce w jego
odpowiedniku i naśladowcy w Strzelnie
(Kujawy >>)
-
Strzelno (gm.
Strzelno, pow. Mogilno, Kujawy
>>):
w kościele klasztornym jest relikwiarzowy ołtarz św.
Krzyża, a w nim, wśród wielu innych, zamknięto relikwie Jana Nepomucena
(>>). Widoczne są one za owalną szybką wprawioną w niewielką drewnianą
polichromowaną figurkę Nepomuka z palmą w jednej i krzyżem w drugiej
ręce. Ołtarz opisano w "Spotkaniach z
Zabytkami" z maja 2009
-
Ostrożany (pow. Siemiatycze, gm. Drohiczyn): w tej
podlaskiej (>>)
miejscowości, w kościele parafialnym, znajduje się
klasycystyczny relikwiarz Św. Krzyża i Jana Nepomucena! Wykonany
ze złoconej miedzi w formie równoramiennego krzyża z owalem w
środku, na wysokiej stopie. Połowa XIX wieku. Na rewersie owalu
miniatura Jana N. w ramce z filigranu wypełnionej perłami,
okolonej medalionami z relikwiami wykonanymi ze srebrnych
pasmanterii
-
Przemyśl (gm. i pow. Przemyśl,
,
ruskie
>>): w katedrze Wniebowzięcia NMP i św. Jana Chrzciciela
jest piękny relikwiarz Jana N. w kształcie Języka otoczonego
pięcioma gwiazdami i wieńcem męczeńskim. Wykonano go w latach
1787-89 i zawiera także relikwie św. Stanisława i św. Szczepana
-
Kombornia (gm. Korczyna, pow. Krosno,
ruskie
>>): w kościele parafialnym NMP, nad bramką z boku
ołtarza głównego jest rokokowa rzeźba JN pochodząca ze starego
drewnianego kościoła, poprzednika obecnego (uwaga: są tu ciekawe w
formie obeliskowe relikwiarze, należy sprawdzić czy są tam również
relikwie JN)
-
Zamość (gm.
i pow. Zamość,
,
ruskie
>>):
przed rokiem 1802 do kolegiaty zamojskiej z inicjatywy ordynatów
Zamoyskich pozyskano relikwie Jana N. Umieszczono je w ołtarzu NMP Różańcowej
"w
trumnie
mosiężney w kształcie wieży". Nie jest pewne, czy są
tam nadal i jakie były dalsze losy relikwiarza
-
Fajsławice (gm.
Fajsławice, pow. Krasnystaw,
województwo lubelskie
>>), dziś lubelskie): w kościele parafialnym p.w. JN
przechowuje się relikwie Jana Nepomucena. Relikwiarz jest
przedmiotem adoracji podczas dorocznego odpustu, czego świadkiem był A.P.
Cechy relikwiarza:
- Materiał: srebro złocone, trybowane, odlew, szkło barwione
szlifowane
- Styl: barok
- Powstanie: przed 1750 rokiem
- Wymiary: 54x23
- Stan zachowania: Dobry. Gloria zapewne późniejsza. Krzyż
wieńczący z mosiądzu, wtórny. Brak jednego kamienia na rewersie
-
Kazimierz Dolny (gm.
Kazimierz Dolny, pow. Puławy,
woj. lubelskie >>):
w Muzeum Sztuki Złotniczej znajduje się relikwiarz św. Anny i św. Jana Nepomucena
zawierający relikwie JN oraz złoty wizerunek Jana
przyciskającego do piersi krucyfiks ułożony na palmie, pochodzący z
kazimierskiej fary, połowa XVIII wieku
-
Głogów
(gm. i pow. Głogów, Dolny Śląsk -
X. Głogowskie >>): w
kolegiacie znajduje się relikwiarz ze szczątkami 12 świętych. Są
wśród nich relikwie św. Jana Nepomucena! (nad R.R.)
-
Cieszyn
(gm. i pow. Cieszyn,
X. Cieszyńskie >>): w Muzeum Śląska Cieszyńskiego
przechowywany jest relikwiarz Jana N. z jego relikwiami.
Ciekawa forma obiektu: rama w kształcie płomienia (?), wewnątrz Język
otoczony precjozami (nad: M.Muryn)
- ¿
Skoczów (gm. Skoczów, pow. Cieszyn,
,
X. Cieszyńskie >>):
w kościele śś. Piotra i Pawła, w ołtarzu pod wezwaniem Jana N. obraz klęczącego Jana.
Z opisu sporządzonego w roku 1937 wynika, że pod obrazem ołtarzowym
był relikwiarz wpuszczony w ścianę ołtarza. Czyżby kolejne
relikwie JN?
-
Szczyrk (gm. Szczyrk, pow. Bielsko,
,
X. Cieszyńskie >>):
w kościele Św. Jakuba Starszego znajdują się ponoć relikwie Jana N.
- - Warszawa-Bielany: w kościele pokamedulskim, w ołtarzu bocznym
prawego ramienia transeptu. Ołtarz jest efektowną
rozbudowaną kompozycją z wysuniętymi półokrągłymi aneksami
zwieńczonymi figurami aniołów. Kryją one rozmieszczone symetrycznie
wejścia do podziemi oraz do wewnątrz ołtarza. Dobrej jakości
sztukaterie i kolejne putta dopełniają efektu. W związku z puttami
mam pewną teorię - usytuowanie i pozycja dwóch frontowych może
świadczyć o istnieniu w ołtarzu relikwii Jana N. lub chociaż o
przewidzeniu miejsca na ich przyszłą lokalizację. Zobaczcie - oba
patrzą i wskazują na centralny punkt, który aktualnie zasłania obraz
MB.
- Ostróg (pow. Równe, Ukraina >>): W 1749 roku staraniem proboszcza
Stanisława Tomaszewskiego (1735-1751) rozpoczęto murowanie kaplicy pw. św. Jana Nepomucena. Fundatorem był książę Stanisław
Jabłonowski. Budowę kaplicy ukończył ks. Józef Jan Gołuchowski
(1751-1772) w 1753 roku; koszty tym razem pokrył starosta czehryński
książę Jan Kajetan Jabłonowski. W roku następnym księżna Tekla
Jabłonowska ofiarowała relikwie św. Jana Nepomucena i św.
Tekli. W 1794 roku ukończony został w tej kaplicy ołtarz św.
Jana Nepomucena oraz sprawiony obraz tego świętego (uwaga: należy
sprawdzić co z tego zostało do dzisiaj, co zniszczono, a co
wyjechało np. do Wrocławia)
- W czerwcu 2006 w portalu aukcyjnym E-bay znalazłem ofertę sprzedaży
relikwiarza z około 1700 roku ze szczątkami Jana N.! Sprzedający pochodzi z Rzymu.
Kilka dni później w tym samym portalu sprzedający z Newcastle upon Tyne
w Wielkiej Brytanii oferował mały wiktoriański (?) relikwiarzyk ze
szczątkami czterech Janów, w tym Jana Nepomucena, 3x4 cm.
Zapewniał przy tym, że nie zawiera on ludzkich szczątków. Albo
jedno, albo drugie!
- Teatr Ósmego Dnia ma w repertuarze spektakl "Piołun", gdzie
w jednej ze scen-karykatur pokazuje prześmiewczo handel
szczątkami św. Nepomucena.
|
|
|
Wambierzyce |
pow: Kłodzko,
H. Kłodzkie(>>) |
gm: Radków |
ul. Szpitalna |
|
|
W Sanktuarium Matki Bożej Wambierzyckiej
Królowej Rodzin, Patronki Ziemi Kłodzkiej, za ołtarzem
głównym, za zamkniętymi drzwiczkami, znajdują się trzy
relikwiarze. Jednym z nich jest relikwiarz Św. Jana
Nepomucena, w którym umieszczony jest maleńki fragment kości
Świętego. Relikwiarz w formie skromnego kartusza, zdobionego
motywem roślinnym, przymocowany do plastikowej podstawki. A
więc przybywając do Matki Bożej Wambierzyckiej, modląc się
przed Jej wizerunkiem, pamiętajmy, że z tyłu za Jej figurką
są relikwie Św. Jana Nepomucena, do którego również możemy
zanosić nasze prośby. Tuż obok znajdują się relikwie św.
Joanny Beretty Molla i Św. Pawła od Krzyża. Stan dobry (nad:
J.B. z Kłodzka). Zobacz stronę Nepomuków Kłodzkich
(>>) |
|
|
|
Skalbmierz |
pow. Kazimierza Wielka,
woj. krakowskie (>>) |
gm. Skalbmierz |
ul. Porucznika Brzozy II |
|
|
W kościele św. Jana Chrzciciela przechowywany jest
barokowy relikwiarz z relikwiami Jana N. Nie jest on ozdobiony jakimiś
jednoznacznie nepomuceńskimi atrybutami, ale niewątpliwie należy go
zaliczyć do obiektów nepomuckich (nad: H.Jakóbczak) |
|
|
|
Częstochowa |
pow. Częstochowa,
woj. krakowskie
>> |
gm. Częstochowa |
ul. Kordeckiego 2 |
|
|
W Muzeum
Sześćsetlecia w klasztorze na Jasnej Górze eksponowany jest relikwiarz św. Jana Nepomucena, Niemcy,
Augsburg, przed 1727. Wymiary: 23x19x37,5 cm; przerobiony został ze
czworobocznej szkatułki darowanej klasztorowi przez Marysieńkę Sobieską z
IV ćwierci XVII wieku. Wsparta na kryształowych kulach, z czterema
posążkami alegorycznymi na narożnikach i grupą św. Jana na wieku, posiada
punce miejskie Augsburga i monogram DP. Świadczą one o powstaniu w
najaktywniejszym chyba środowisku złotniczym w środkowej Europie, które
zasilało swoimi wyrobami duże obszary tego kontynentu. Podobnie jak i w
XVII stuleciu wyroby augsburskie dostawały się do Polski także w wieku
XVIII, dopóki nie położyły temu kres tragiczne losy Rzeczypospolitej
zniszczonej przez wojny i podzielonej na zabory. Posążek św. Jana
Nepomucena, przedstawionego w ożywionej pozie i posążki aniołków, które
przysiadły u jego stóp trzymając atrybuty męczennika: krzyż, biret i palmę
męczeńską, wskazują na zaawansowaną fazę baroku. Wyraża się ona w
skomplikowanych ruchach postaci, wymownych gestach, poruszonych szatach
świętego, a przede wszystkim w ogromnej ekspresji. Figurki Jana N. oraz
aniołków są dziełem brata Makarego Sztyftowskiego, złotnika paulińskiego,
z roku 1732. Najprawdopodobniej relikwiarz związany jest z ołtarzem JN w bazylice, na co wskazuje
symbol trumny namalowany na obrazie w tym ołtarzu.
W środku relikwiarza widać kostki - wygląda na to, że są to rzeczywiście
relikwie Jana Nepomucena!
Przegląd zabytków związanych z osobą św. Jana Nepomucena na terenie Polski
wskazuje, że relikwiarz jasnogórski posiada spośród nich specjalne miejsce
z uwagi na swą wysoką wartość artystyczną, z którą idzie w parze bogata
kameryzacja.
Relikwiarz św. Jana Nepomucena, Niemcy, Augsburg, przed 1727 r.; srebro
złocone, kryształ górski, kamienie szlachetne i półszlachetne, wysokość 38
cm (źródło tekstu i fotki - album "Skarby Jasnej Góry") |
|
|
|
Krzeszów |
pow: Kamienna Góra,
Dolny Śląsk
(>>) |
gm: Kamienna Góra |
|
|
|
W magazynie klasztoru
cystersów
(>>) przechowywany jest obiekt będący najprawdopodobniej
relikwiarzem nepomuckim. Jest to oprawiona w ramę z
rocaille'owym obramowaniem na dole (reszta utrącona?)
kompozycja z naszytych na czerwonym i srebrnym
materiale koronek, perełek, kamieni, złotych i kolorowych
kwiatków. W jej centrum wyobrażenie Języka z
charakterystycznym pęknięciem i żyłkami, w otoku z promieni.
Brak podpisu potwierdzającego związek obiektu z JN (chyba,
że karteczka ukryła się pod perłami u podstawy języka),
jednak motyw Języka na to wskazuje. W narożnikach medaliony
(kość słoniowa?) i karteczki z imionami innych świętych,
których relikwie prawdopodobnie zawiera relikwiarz (śśw.
Klemens, Urszula, X, Y). Obiekt ten, razem z drugim
bliźniaczym mającym w centrum Serce Jezusa, stanowiły być
może część nastawy ołtarzowej bazyliki krzeszowskiej.
Trzecia ćwierć XVIII wieku. Obiekt w trakcie konserwacji (nad: A.W.) |
|
|
|
¿
Skotniki |
pow: Sandomierz,
woj. sandomierskie
>> |
gm: Samborzec |
|
|
|
W tutejszym kościele św. Jana Chrzciciela
były niegdyś relikwie Jana N.. Brak wiedzy na temat stanu
aktualnego (należy sprawdzić na miejscu) (nad: Pietrosul) |
|
|
|
¿
Bieliny |
pow: Nisko,
woj. sandomierskie
>> |
gm: Ulanów |
|
|
|
W tutejszym kościele św. Wojciecha
są ponoć relikwie
Jana N. (uwaga: należy sprawdzić na miejscu) (nad: Pietrosul) |
|
|
|
¿
Końskie |
pow: Końskie,
woj. sandomierskie
>> |
gm: Końskie |
ul. ks. J. Granata 1 |
|
|
Istnieje nieprecyzyjna informacja o relikwiach Jana
N., które jakoby były w Końskich. Nie wiadomo, czy są tu jeszcze. Ponieważ z kolei pewna informacja o istnieniu w Lipie (zobacz poniżej) dwóch relikwiarzy z relikwiami JN spotkała się ze zdecydowanym odporem kościelnego, to jest pewne prawdopodobieństwo, że chodzi o te same obiekty i w jakimś nieznanym momencie zostały one translokowane z Lipy do Końskich |
|
|
|
¿
Lipa |
pow: Końskie,
woj. sandomierskie
>> |
gm: Ruda Maleniecka |
ul. Wolska 62 |
|
|
Istnieje nieprecyzyjna informacja o relikwiach JN,
i to aż w dwóch relikwiarzach. Jednak według kościelnego
dziś ich nie ma w wyposażeniu kościoła. Istnieje pewne
prawdopodobieństwo, że w jakimś nieznanym momencie zostały
one translokowane z Lipy do Końskich (zobacz wyżej)
uwaga 1: kościół w Lipie najwyraźniej był lokalnym centrum
kultu Jana N., skoro działało tu niegdyś Bractwa Nepomuckie |
|
|
|
|
-/¿
Frombork |
pow. Braniewo,
Warmia >> |
gm. Frombork |
ul. Katedralna |
|
|
W bazylice katedralnej Wniebowstąpienia NMP i św.
Andrzeja (zobacz wyżej), również w kaplicy Zbawiciela i Wszystkich
Świętych znajdował się niegdyś srebrny relikwiarz Jana N. Jego istnienie notuje
spis inwentarza poczynionego przez kanonika warmińskiego Jana
Ciechowskiego z roku 1785 (nad: Pietrosul) |
|
|
|
-
Chomęciska |
pow. Zamość |
gm. Stary Zamość |
ruskie
>> |
|
|
Na jednej z zachowanych starych
fotografii widoczny jest obiekt wyglądający jak nastawa
ołtarza kościelnego. Składał się z trzech elementów:
środkowej struktury zamkniętej kopułką, z figurą MB wewnątrz
oraz z dwóch flankowanych barokowymi wolutami i wykończonych
szczycikami ołtarzyków, z których lewy zawierał
polichromowaną figurę Jana N. Obiekt opisano jako relikwiarz św. Jana Nepomucena, i podano że pochodzi z Chomęciska.
Nie wiadomo przy tym, czy chodzi o Chomęciska Duże czy Małe,
a i tak w żadnych z nich obecnie nie ma kościoła, z którym
taki obiekt musiał być związany. Czy był to naprawdę
relikwiarz? Czy były w nim relikwie JN? Nie wiem, czy uda się to potwierdzić, bo ponoć
obiekt już nie istnieje (uwaga: kontynuować poszukiwania w
źródłach, wyjaśnić losy zabytku, jego rodzaj i lokalizację)
(nad: Pietrosul) |
|
|
Bractwa |
|
STRONA O
OBRZĘDOWOŚCI >>
|
9 listopada roku 1731, a więc 2 lata po kanonizacji, papież Klemens
XII wydał bullę zezwalającą na tworzenie Bractw św. Jana
Nepomucena. Lecz pierwsze Bractwo założył już w roku 1706 Krystian
Florian Heger von Hegern przy ufundowanej przez siebie (już w roku
1691!) nepomuckiej kaplicy przy czeskim klasztorze Emaus. Członkowie
Bractwa nosili na piersiach medaliony z wizerunkiem Jana N.
W Polsce powstało ich sporo. Bractwa te zakładane były na przykład
od początku XVIII wieku w kościołach bernardynów, w 1732 roku w
Warszawie a następnie we Wschowie, Toruniu, Górce Klasztornej,
Koźminie, Kaliszu, Zasławiu. Jeśli napotkacie podczas wędrówek nepomuckich obraz Jana N. ubrany w srebrną sukienkę, feretron z
wizerunkiem JN czy tym bardziej relikwiarz - jest spora
szansa, że trafiliście na ślad Bractwa Świętego Jana Nepomucena.
- Pierwsze w Polsce Bractwo powstało przy krakowskim kościele
św. Wojciecha i przybrało formę konfraterni literackiej.
Starszyzna tej konfraterni wybrała św. Jana Nepomucena na
drugiego patrona już w 1730 roku
- Bractwo przy farze poznańskiej (>>)
powstało już w roku 1732 (16 maja, zaledwie 7 miesięcy po bulli
papieskiej). W święto swego patrona (15 i 16 maja) organizowało
ono uroczystości publiczne przy figurze na rynku. Zachowały się
księgi Bractwa, liczącego u swych początków 274 członków
- Górka Klasztorna
(gm. Łobżenica, pow. Piła, Wielkopolska >>):
przy tutejszej świątyni, jak przy wielu innych kościołach
bernardynów w Polsce, działało Bractwo św. Jana Nepomucena
założone w XVIII wieku
-
Koźmin Wielkopolski (gm. Koźmin Wielkopolski, powiat Krotoszyn, Wielkopolska >>):
przy tutejszej świątyni, jak przy wielu innych kościołach
bernardynów w Polsce, działało działało Bractwo św. Jana
Nepomucena założone w XVIII wieku
- Kalisz
(gm. i pow. Kalisz, , Wielkopolska >>):
przy tutejszej świątyni Nawiedzenia NMP, jak przy wielu innych
kościołach bernardynów w Polsce, działało Bractwo św. Jana
Nepomucena założone w XVIII wieku
- Ostrów Wielkopolski (gm.
i pow. Ostrów, Wielkopolska >>):
według "Słownika geograficznego Królestwa Polskiego i innych
krajów słowiańskich" (Tom VII) od roku 1756 istniało tu Bractwo
św. Jana Nepomucena
-
Święciechowa (gm. Święciechowa, pow. Leszno, ,
Wielkopolska >>):
istniało tu Bractwo św. Jana Nepomucena, czego dowodzi wyszukana
przez H.Jakóbczaka w Wielkopolskiej Bibliotece Cyfrowej oryginalna legitymacja członkowska tego
stowarzyszenia dewocyjnego, wydrukowana w oficynie Michała Wawrzyńca
około połowy XVIII wieku. Bractwo działało przy kościele
farnym św. Jakuba (zobacz wyżej) w dawnym Schwetzkau, które zamieszkałe
było w dużej mierze przez Niemców wyznania katolickiego, na podstawie
zezwolenia papieża Klemensa XII z 16 maja roku 1740. Dokument ten
klasyfikuję jako samodzielny obiekt nepomucki i przypisuję do tej
miejscowości mimo, że fizycznie znajduje się w Bibliotece Kurnickiej PAN. W dolnej części, pod
obrazkiem z wizerunkiem JN, jest miejsce na podpis członka i datę wstąpienia (nad: H.Jakóbczak)
-
Sławno (gm. Kiszkowo, pow. Gniezno,
Wielkopolska,
gnieźnieńskie >>): od roku 1772 działało tu Bractwo św. Jana
Nepomucena. Początkowo liczyło 41 osób, co roku przyjmowano pewną liczbę
(7-39) nowych członków
-
W pewnym źródle znalazłem informację o Bractwie założonym w Piotrkowie
Trybunalskim (sieradzkie >>),
być może związanym z kaplicą poświęconą Janowi
Nepomucenowi w kościele jezuickim św. Franciszka Ksawerego
-
Myślniew (gm. Kobyla Góra, pow. Ostrzeszów,
, sieradzkie >>):
Bractwo przy tutejszym filialnym kościele Narodzenia NMP z roku
1746 istnieje co najmniej od roku 1733, a więc związane było
jeszcze z poprzednikiem dzisiejszego kościoła. Obecnie należy do
niego 10 członków. 16 maja odbywa się
tu odpust z procesją, podczas której obnoszony jest feretron z
wizerunkiem Jana N. W kościele jest również ołtarz z obrazem JN,
inny obraz nad wejściem do zakrystii oraz figura na chórze
- W
Bogdanowie (gm.
Wola Krzyżtoporska, pow. Piotrków Trybunalski, woj.
sieradzkie >>): w
kościele św. Trójcy działa nadal Bractwo Eucharystyczne Św. Jana
Nepomucena! Jest tu obraz przedstawiający męczeństwo Jana N.,
którego wizerunek przykrywa rokokowa sukienka. Obraz barokowy, lecz
przerabiany w wieku XX
- W opactwie cystersów w
Oliwie
(Pomorze >>)
Bractwo Nepomuckie powstało już około roku 1740 w związku z pozyskaniem
relikwii JN (zobacz wyżej >>).
Bractwo opiekowało się przebudowana specjalnie na tę okazję
kaplicą JN
-
Leśno
(gm. Brusy, pow. Chojnice,
,
Pomorze >>): działało tu
Bractwo Nepomuckie, czego śladem jest dekoracja obrazu srebrną
sukienką
-
Tuchola
(gm. i pow. Tuchola, woj. kujawsko-pomorskie,
Pomorze >>): od roku 1747 przy kościele Bożego Ciała działało Bractwo Św. Jana
Nepomucena czego śladem jest feretron JN z I połowy XIX wieku
-
Chełmno
(gm. i pow. Chełmno,
,
chełmińskie >>):
w roku 1751 ufundowano tu Bractwo św. Jana Nepomucena, a jej
siedzibą była zapewne nieistniejąca już kaplica Jana N. usytuowana
niegdyś przed dominikańskim kościołem świętych Piotra i Pawła
-
Lubiewo
(gm. Lubiewo, pow. Tuchola, Pomorze >>):
w wieku XIX działało tu Bractwo Św. Jana Nepomucena przy kościele parafialnym
św. Mikołaja, czego śladem jest rokokowy feretron z połowy XVIII
wieku z Janem N.
-
Toruń (gm.
i pow. Toruń,
):
w kościele NMP przejętym przez bernardynów powołano, jak w wielu ich
kościołach w Polsce, Bractwo św. Jana Nepomucena
- W Głogowie (Dolny
Śląsk >>)
Bractwo Św. Jana Nepomucena działało przy kościele klasztornym
franciszkanów p.w. św. Stanisława. Przestało istnieć w 1810
roku, kiedy nastąpiła kasata klasztoru
-
Henryków Lubański
(gm. i pow. Lubań,
,
Łużyce): wieś ta była
enklawą katolicką w okolicznym morzu ewangelickim. Działało tu Bractwo Nepomuckie, czego śladem jest
dokument zawierający listę członków Bractwa Nepomuckiego
zmarłych w okresie od kwietnia 1752 do marca 1753, przechowywany
w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu (zobacz >>)
- Bractwo, założone przy
łowickiej
(>>) kolegiacie, opiekowało się
ołtarzem JN, który został W konsekrowany w 1735 roku przez biskupa
sufragana gnieźnieńskiego Józefa Trzcińskiego, a ufundowany
przez prymasa Teodora Potockiego, przeniesiony później do kaplicy Wężyka.
O przeniesieniu świadczy napis w zwieńczeniu ołtarza:
ŚWIĘTEGO JANA NE= POMUCENA KONFRA= TERNIA |
KONFEDERACŸA 1764. DO TEGO OŁTARZA PRZENIEŚIONA |
Samo Bractwo powołane zostało zapewne w
roku 1737, a wiązało się to z przywilejem papieskim
wyznaczającym każdy wtorek dla odpustu, określając przy tej
okazji ogólne prawa i obowiązki Bractwa. Odnowienie erekcji
Bractwa miało miejsce w 1758 roku, staraniem kapituły
łowickiej (kanonicy Michał Awedyk i Stanisław Karśnicki). Zapewne
za sprawą tego Bractwa na obrazie
JN znalazły się liczne wota, a samą postać Świętego
przykryła okazała złocona koszulka. Wymienianie kolejnych
dostojników zaangażowanych w powołanie Bractwa, a także
określanie ram kultu, który miał zyskać popularność wśród
ludu, dowodzi, że kult ten był wprowadzany świadomie i
odgórnie. Tablica członków Konfraterni z roku 1765
rejestruje łącznie 627 osób, pośród których duchowni to 256,
szlachta - 122, mieszczanie to 249 osób. Bractwo, od
roku 1759, miało pod opieka relikwie Jana N. umieszczone w
ołtarzu JN (zobacz wyżej). Zanik działalności Bractwa datuje
się na lata 20. XIX wieku na skutek przepadku dochodów,
opartych przeważnie na zapisach hipotecznych, w wyniku
zmian, jakie nastąpiły po rozbiorach. Próbą reaktywowania
miała miejsce na początku XX wieku przez prałata kolegiaty
łowickiej ks. Andrzeja Retke. Akt wznowienia wydał biskup
Wincenty Popiel 20 grudnia 1903, a członków zobowiązano do -
poza modlitwą do patrona - chronienia członków bractwa przed
obmową i odwodzenia przed potwarzą innych obywateli
-
Lipa (gm. Ruda Maleniecka, pow. Końskie,
woj. sandomierskie
>>): działało tu Bractwo Św. Jana Nepomucena, które z okazji
jego wprowadzenia do świątyni 10 sierpnia 1785 roku
ofiarowało barokowy pacyfikał, czyli relikwiarz w kształcie
krzyża. Opiekowało się relikwiami JN
(zobacz niżej). Kościół w Lipie najwyraźniej był lokalnym
centrum kultu Jana N.
-
Tabela z wizytacji Diecezji Chełmskiej
1792 roku donosi o istnieniu Bractwa św. Jana Nepomucena
-
Krościenko Wyżne (gm. Krościenko Wyżne, pow. Krosno,
,
woj. ruskie >>):
miejscowość ta była lokalnym ośrodkiem kultu Jana N. W kościele
parafialnym w roku 1744 ufundowano ołtarz nepomucki, a w 1770
powstało aktywne Bractwo Nepomuckie. Organizowane przez
nie uroczystości 16 maja początkowo miały charakter bracki,
potem parafialny. W archiwum zachowała się księga bracka z lat
1869-1914 z nazwiskami 1338 osób z Krościenka, ale również z
Haczowa, Korczyny, Kombornik, Targowisk, Jasienicy, Jabłonicy,
Łężan, Suchodołu i miejsca Piastowego, a nawet Niebylca,
Brzozowa i Żyznowa
-
Przeginia (gm. Jerzmanowice-Przeginia, pow. Kraków,
krakowskie >>):
jest tutaj kościół pod wezwaniem Najświętszego Zbawiciela i św. Jana
Nepomucena. A przy nim od 17 lipca 1761 roku istnieje Bractwo św. Jana
Nepomucena. Bractwo posiadało odpust św. Jana Nepomucena,
który w 1848 roku bp. Łętowski przeniósł na niedzielę, a
który odbywa się do dzisiaj 21 maja. Są tu też relikwie św. Jana
Nepomucena (zobacz wyżej)
-
Tczyca (gm. Charsznica, pow. Miechów, ,
krakowskie >>):
w tutejszym kościele pleban, ksiądz Jan Krzeczyk, ufundował
własnym kosztem ołtarz św. Jana Nepomucena w roku 1725, a
więc jeszcze przed kanonizacją, płacąc za materiały 166 zł.
W ołtarzu tym, w niszy, stoi figura Jana N. Sprowadził
relikwie Jana N. (zobacz wyżej) i w dniu 11 maja 1729 (tuż
po kanonizacji!) zaprowadził Bractwo św. Jana Nepomucena,
czyniąc Tczycę aktywnym ośrodkiem kultu Jana N.
O uroczystości poświęcenia tak mówi
kronika:
"W uroczystość poświęcenia kościoła dn. 4 września wprowadził Bractwo
św. Jana do kościoła (...) przy asystencji bractw ze Szczekocin,
Żarnowca. Wolbromia Miechowa, Uniejowa przy rezonacji armat i ręcznej
strzelby (...) pocztowych chorągwi pancernej IW. Podczaszego Koronnego,
celebrował W. I. X. Mieroszewski, kan. krakowski, zaś ks. kustosz
Minchowski wprowadzał, X. oficjał Pilecki wotywę śpiewał. (...)
Erygowano ołtarze ob concursum popali, było bowiem 12 000 (?) ludzi,
kapłanów różnych stopni 72, była kapela pięcioraka, bramy tryumfalne z
rozmaitemi inskrypcjami pięknie adornowane. Do Komunii św. przystąpiło
5283 ludzi, szlachty kilkaset, sto osób częstowano w domu, wozowni i
stodołach, do czego wielką kuchnię wystawiono w ogrodzie. To wszystko
kosztowało księdza 6233 zł., na co miał 451 zł. resztę zapożyczył. Kazań
było 4: 1) przy wyprowadzeniu z dworu Szwojczan kazał ks. proboszcz z
Zadroża; 2) powitalne ks Królikowski; 3) podczas summy X. Gwardjan
Swięcicki (...); 4) na nieszporach X. Jan Kozłowski z Krakowa"
-
Mełgiew (gm. Mełgiew, pow. Świdnik,
woj. lubelskie >>):
działało tu Bractwo Św. Jana Nepomucena, a częstym spadkiem
po takim stowarzyszeniu jest właśnie koszulka na obrazie
świętego. Są tu ponadto rzeźby JN i feretron nepomucki
-
Wojciechów (gm. Lubomierz, pow. Lwówek Śląski,
): w
kościele św. Bartłomieja, gdzie w prawym ołtarzu bocznym wisi obraz "Jan
Nepomucen Jałmużnik", kopia legnickiego obrazu Brandla
oprawiony iluzjonistycznymi freskami autorstwa Johanna Franza
Hoffmanna, działało ponoć Bractwo Nepomuckie (nad: G.Z.)
-
Przemyśl (gm. i pow. Przemyśl, ,
ruskie
>>): przy katedrze od roku 1777 działało Bractwo Nepomuckie (>>)
-
¿ Zasław (pow. Zasław, diec. Łuck,
Wołyń, Ukraina >>): w tutejszym kościele bernardynów św.
Michała, jak przy wielu innych kościołach bernardynów w
Polsce, działało Bractwo św. Jana Nepomucena założone w
XVIII wieku
-
Wawiórki (region: Szczuczyn, obwód: Grodno, Białoruś >>):
przy kościele istniało założone w roku 1760 i aprobowane przez
biskupa Antoniego Zółkowskiego Bractwo św. Jana Nepomucena
- Bractwo istniało też
przy weneckim (>>) kościele San
Paolo, dla którego obraz nepomuceński malował sam Tiepolo
- W niemieckim (>>) mieście
Plattling do dzisiaj istnieje Bractwo założone w roku 1864 roku, które
wciąż organizuje procesje i dba o figury św. Jana
-
W austriackim Saalfelden am Steinernen Meer (Land: Salzburg,
Bezirk: Zell am See,
)
jest kaplica z figurą Jana N. zbudowana w latach 1765–1768
przez założone wówczas "Bractwo Nepomuckie" ('Nepomuk
Bruderschaft'
|
|
|
Parafie i Kościoły Pod Wezwaniem
|
|
- Antionówka (ex)
- Biskupiec,
- Bochnia,
- Braciszów,
- Braniewo,
- Brenna,
- Buczek,
- Bychowo,
- Bystrzyca Kłodzka,
- Bytom,
- Chałupki,
- Dąbrówka,
- Dąbrówno,
- Dorohusk,
- Drożki,
- Duczymin,
- Fajslawice,
- Frampol,
- Godziszewo,
- Janowa Góra,
- Jastrzębie-Zdrój (dolny),
- Jedlina,
- Kliczków Mały,
|
- Kolnowice,
- Kosorowice,
- Kościaszyn,
- Krostoszowice,
- Kowala-Stępocina,
- Leszczyniec,
- Lisowice,
- Lutynia,
- Łagiewniki,
- Mikołajów,
- Minkowice Oławskie,
- Młynisko,
- Mrokocin,
- Ozorowice (ex?),
- Pielgrzymka,
- Piskorzów,
- Pogwizdów,
- Potok Jaworowski (ex),
- Przeginia,
- Przysucha,
- Przyszowice,
- Racibórz-Studzienna (ex),
- Rakoszyce,
|
- Rozwadza,
- Rutwica,
- Rybnik-Chwałęcice,
- Sipiory,
- Skarszewy,
- Sławice,
- Stare Koźle,
- Susiec,
- Stolec,
- Szczyrk,
- Trzebiszewo,
- Wielbark,
- Wielki Buczek,
- Wilków Głogowski,
- Wojtkowice,
- Wolbromów,
- Zamczysko (ex),
- Zawada Książęca,
- Zielenice,
- Zieluń,
- Zwierzyniec,
- Żeliszów,
- Żytna
|
Powyższy spis nie obejmuje kaplic Jana N., czasem
bardzo okazałych, przewyższających rozmiarami i wystrojem niejeden
kościół (np. Miejski Lasek k. Lewina, Sarny). W każdym z obiektów z
definicji występuje z definicji co najmniej jeden wizerunek Jana N.
Wszystkie te kościoły parafialne i filialne opisano na dalszych
stronach serwisu. Nie tu też kościołów pozostawionych za granicami
Polski, jak np. Zbrzyź (ex, Ukraina).
|
|